Ładowanie...


Komunikat bezpieczeństwa

Komunikat bezpieczeństwa
2023-11-07
Nie daj się nabrać !

Oszuści, którzy pozbawiają starszych ludzi oszczędności metodą „na wnuczka” czy „na policjanta”, są bezwzględni: straszą swoje ofiary, grają na ich emocjach, zmuszają je, by działały w pośpiechu, przez co nie mają one nawet chwili na refleksję.

Jak to możliwe, że dajemy się nabrać ?

Oszustów opartych na metodzie „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na pracownika poczty” jest bardzo dużo. Jak to możliwe, że aż tyle osób daje się na nie nabrać?
Legendy wymyślane przez rozmówców najczęściej mają na celu wprowadzenie nerwowej atmosfery i działają głównie na emocje seniora, przez co ofiarom trudno zachować spokój i zdroworozsądkowe myślenie. Wiele odnotowanych przez policję zgłoszeń potwierdza, że oszukani seniorzy słyszeli wcześniej o sposobach działania przestępców i wiedzieli jak nie dać się nabrać, ale w ferworze dynamicznej rozmowy telefonicznej nie pomyśleli, że to właśnie ich może coś takiego dotknąć.
 
Pamiętajmy !
 
  • Jak podaje policja: sprawcy są często zatrzymywani dzięki pomocy osób, które mają świadomość tego, że mogą zostać oszukane. Kiedy starsza osoba odbiera telefon od rzekomego "wnuczka" czy „policjanta”, często przekazuje przestępcom oszczędności całego życia.
  • Oszuści najpierw dzwonią na numer stacjonarny i nawiązując rozmowę ze starszą osobą, podszywają się pod któregoś z członków rodziny. Jak mówią, pilnie potrzebują pieniędzy na okazjonalny zakup lub wpłacenie kaucji za opuszczenie aresztu, do którego trafili za spowodowanie wypadku drogowego. Zazwyczaj po pieniądze zgłasza się kolega lub znajomy członka rodziny.
  • Kolejną metodą podczas rozmowy telefonicznej jest podanie się za policjanta, funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji lub prokuratora. Oszust przekonuje, że prowadzona jest tajna akcja Policji wymierzona w przestępców. Twoje oszczędności mają posłużyć jako "przynęta", a po zakończeniu całej akcji mają zostać Ci zwrócone. Dzwoniący każe wszystko zachować w tajemnicy. Dla sprawdzenia wiarygodności rozmówca każe zadzwonić na numer alarmowy. Kiedy ofiara dzwoni na numer 112 lub 997, a wcześniej nie rozłączy poprzedniej rozmowy w słuchawce słyszy kolejny głos podający się za innego funkcjonariusza zapewniający autentyczność prowadzonych działań. W takich przypadkach pokrzywdzeni gotówkę pozostawiają we wskazanych im miejscach - często jest to kosz na śmieci. Po przekazaniu pieniędzy lub wpłaceniu ich na wskazany przez oszusta numer konta, wszelki kontakt z przestępcami się urywa. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.
  • Oszuści często informują starsze osoby, aby udając się do banku wypłacić pieniądze, nie mówili kasjerom i obsłudze placówek bankowych, w jakim celu to robią. Oszuści starają się przekonać starsze osoby, że pracownicy banków również należą do grupy przestępczej i dlatego nie wolno ich o niczym informować.
  • Kierujmy się zasadą ograniczonego zaufania. Niespodziewany telefon od  fałszywego policjanta czy członka rodziny nie musi zakończyć się utratą oszczędności często całego życia.
 
 
Policja: "Wracajmy do tego tematu, ostrzegajmy innych"

Dlatego niezmiernie ważne jest, by wracać w rozmowach z seniorami do tego tematu. Nie wszyscy są w stanie znaleźć takie informacje w Internecie, nie wszyscy usłyszą o nich w telewizji.

Bądź czujny, opisane wyżej sposoby działania oszustów to tylko przykłady.
Wyobraźnia sprawców nie zna granic i wymyślają oni coraz to nowe sposoby na oszukanie ludzi i pozbawienie ich zgromadzonych oszczędności.

Pamiętajmy !
  • Policja nigdy nie zadzwoni z informacją o prowadzonej akcji.
  • Policja nigdy nie poprosi Cię o przekazanie komuś pieniędzy, przelaniu ich na konto lub pozostawienie w jakimś miejscu.
  • Jeśli dzwoni członek rodziny i prosi o pomoc potwierdź to kontaktując się z innymi krewnymi.



Zobacz również
Bankowcy dla CyberEdykacji
CHROŃ HASŁO I LOGIN DO BANKU!
Komunikat
Zmiana godzin pracy Banku w dniu 02.05.2024r. (czwartek).
Zawiadomienie o terminach spotkań
Zebrania Grup Członkowskich 2024r.
^